Sep 30, 2015

மக்களை ஏமாற்றும் பிரபல நிறுவனங்கள்: சூரியகாந்தி, கடலை எண்ணெய்யில் கலப்படம்- நுகர்வோர் அமைப்பு ஆய்வில் அதிர்ச்சி தகவல்

கடலை எண்ணெய், சூரியகாந்தி எண்ணெய் என்ற பெயரில் பிரபல நிறுவனங்கள் விற்றுவரும் பல பாக்கெட்களில் பாமாயில், பருத்திவிதை எண்ணெய் கலப்படம் செய்யப்பட்டிருப்பது நுகர்வோர் அமைப்பின் ஆய்வில் தெரியவந்துள்ளது.
‘தூய்மையான கடலை எண்ணெய், நல்லெண்ணைய்யை சமையலில் சரியான அளவில் பயன்படுத்துவது உடலுக்கு நல்லது’ என்று சமீபகால ஆராய்ச்சிகள் தெரிவிக்கின்றன. இதை தங்களுக்கு சாதகமாக பயன்படுத்திக்கொண்ட ஒருசில எண்ணெய் விற்பனை நிறுவனங்கள் விலை குறைவான பாமாயில், பருத்திவிதை எண்ணெய், தவிட்டு எண்ணெய் போன்றவற்றை கலப்படம் செய்து கடலை எண்ணெய் என்ற பெயரில் விற்பது இந்திய நுகர்வோர் சங்கம் நடத்திய ஆய்வில் தெரியவந்துள்ளது.
கன்ஸ்யூமர்ஸ் அசோஷியேஷன் ஆஃப் இந்தியா (சிஏஐ) எனப்படும் இந்த அமைப்பு சென்னையை தலைமையிடமாகக் கொண்டு இயங்கிவருகிறது. நுகர்வோர் பாதுகாப்புக்காக 30 ஆண்டுகளுக்கு மேலாக குரல் கொடுத்துவந்த இதன் நிறுவனர் தேசிகன் கடந்த ஜூன் மாதம் மறைந்தார். அதன் பிறகு, அவரது மனைவி நிர்மலா தேசிகன் இந்த அமைப்பை நிர்வகித்து வருகிறார். எண்ணெய் கலப்படம் குறித்து இந்த அமைப்பின் துணை இயக்குநர் எம்.ஆர்.கிருஷ்ணன் கூறியதாவது:
சென்னை, விழுப்புரம், சேலம், தருமபுரி, திருச்சி, ஈரோடு ஆகிய 6 மாவட்டங்களில் 14 நிறுவனங்களின் கடலை எண்ணெய், சூரியகாந்தி எண்ணெய் பாக்கெட்களை எங்கள் அமைப்பை சேர்ந்தவர்கள் சோதனை செய்தனர். தமிழக சுகாதாரத் துறையின் கீழ் இயங்கிவரும் சென்னை கிண்டி கிங்க்ஸ் பரிசோதனைக் கூடம் உட்பட 3 பரிசோதனைக் கூடங்களில் இவை சோதனை செய்யப்பட்டன. அவற்றின் முடிவு அதிர்ச்சி அளிப்பதாக இருந்தது.
‘கடலை எண்ணெய்’ என்று விற்கப்பட்ட 4 பிராண்டுகளின் பாக்கெட்களில் முழுக்க பாமாயில் மட்டுமே இருந்தது. ஒரு பாக்கெட் டில் பருத்திவிதை எண்ணெய் மட்டுமே இருந்தது. ஒரு பாக்கெட் டில் 90 சதவீதம் பாமாயில், 10 சதவீதம் கடலை எண்ணெய் இருந் தது. ஒரு சூரியகாந்தி எண்ணெய் பாக்கெட்டில் 50 சதவீதம் பாமாயில், 50 சதவீதம் பருத்திவிதை எண்ணெய் இருந்தது.
சமையல் எண்ணெய் பாக்கெட்டில் அக்மார்க் முத்திரை கட்டாயம் என உணவு பாதுகாப்பு விதிமுறை உள்ளது. ஆனால், 42 சதவீத சமையல் எண்ணெய் பாக்கெட்களில் அக்மார்க் முத்திரை இல்லை. உணவுப் பாதுகாப்பு மற்றும் தர நிர்ணய விதிகள் 2011-ன்படி அனைத்து உணவுப் பொருள் பாக்கெட்களிலும் உணவுப் பாதுகாப்பு தர நிர்ணய ஆணையத்தின் (FSSAI) குறியீடு, உரிமம் எண் குறிப்பிடப்பட வேண்டும். ஆனால், 79 சதவீத சமையல் எண்ணெய் பாக்கெட்களில் அந்த குறியீடு இல்லை. 64 சதவீத பாக்கெட்களில் உரிமம் எண் இல்லை. கலப்படம் இல்லாத சுத்தமான கடலை எண்ணெய் ஒரு லிட்டர் விலை ரூ.105 முதல் ரூ.120 வரை உள்ளது. ஒரு லிட்டர் பாமாயில் விலை ரூ.52 மட்டுமே. அதனால், பாமாயிலை நிறம், மணம் நீக்கி ரீஃபைண்டு செய்து, கடலை எண்ணெய் என்ற பெயரில் அதிக விலைக்கு விற்று மோசடி செய்கின்றனர்.
இவ்வாறு எம்.ஆர்.கிருஷ்ணன் கூறினார்.
காணாமல்போன செக்குகள்
சென்னையில் இயற்கை அங்காடி நடத்தும் அனந்து என்பவர் கூறியபோது, ‘‘ஒரு லிட்டர் கடலை எண்ணெய் தயாரிக்க 2.5 கிலோ கடலை தேவை. ஒரு கிலோ கடலை விலை ரூ.100 முதல் ரூ.110 வரை. எனவே, கலப்படமின்றி சுத்தமாக ஒரு லிட்டர் கடலை எண்ணெய் தயாரிக்க குறைந்தபட்சம் ரூ.250 ஆகும். இதனால், செக்குகளில் ஆட்டப்படும் கடலை எண்ணெய் விலை அதிகமாக இருந்தது. மேலும், செக்கில் பாரம்பரிய முறையில் தயாரிக்கப்படும் எண்ணெயில்தான் உடலுக்கு நன்மை தரும் புரதம், நல்ல கொழுப்புச் சத்துகள் ஆகியவை சிதையாமல் கிடைக்கும். பாக்கெட்களில் குறைந்த விலையில் கிடைக்கிறதே என்று தரமற்ற எண்ணெயை மக்கள் வாங்கத் தொடங்கியதால், வருமானமின்றி செக்குகள் மூடப்பட்டுவிட்டன. நம் கண் முன்பாகவே கடலையைப் போட்டு எண்ணெய் எடுத்து தரும் செக்குகள் இப்போது இல்லை. கண்ணுக்குத் தெரியாமல் நடக்கிற இயந்திர சுத்திகரிப்பு முறை நடைமுறைக்கு வந்ததில் இருந்தே, கலப்படமும் தொடங்கிவிட்டது’’ என்றார்.
ஒரு பாக்கெட்டில் 90% பாமாயில், 10% கடலை எண்ணெய் இருந்தது. ஒரு சூரியகாந்தி எண்ணெய் பாக்கெட்டில் 50% பாமாயில், 50% பருத்திவிதை எண்ணெய் இருந்தது.

Food for thought for the FSSAI

It should draft product recall guidelines as a supplement to the product approval regime it needs to set anew
The Supreme Court order in the matter of Vital Nutraceuticals & others vs the Union of India and the consequent notification issued by the Food Safety Standards Authority of India (FSSAI) that scraps the product-approval advisory have created a lot of confusion in the Indian food processing and packaging industry. It is a foregone conclusion that serving a population of over 1.2 billion people makes the industry an extremely vital one. From the perspective of the FSSAI, the past few months have been rocky, starting with the controversy surrounding its banning of Nestle’s popular insta-noodles brand, Maggi, and culminating in its product-approval regime being consigned to the dustbin by the Supreme Court. This column tries to explore the way forward for the FSSAI, especially with respect to setting a product-approval regime.
India’s product-approval mechanism stems from the Food Product Standards Regulations (FPSR) issued by the FSSAI in 2011. The regulations specify a list of food products (including their ingredients) and food product additives, which are considered as ‘standardised’ food products. Any product (or additive or ingredients, in relation to a product) not falling within the purview of the FPSR, is considered as ‘non-standardised’ food product, for which product-approval advisories were issued by the FSSAI. As per the product-approval advisories, in numerous instances, the
FSSAI initially granted a provisional ‘no-objection’ certificate to a non-standardised food product, and then, after the completion of various tests and analyses, the decision regarding the final product approval was made. Further, it was the norm that any non-standard food product would get to have a better case before FSSAI for receiving product approval if it was already approved by food regulators in the US, the UK or the EU.
The Supreme Court order held that product-approval advisories are invalid and has called for the FSSAI to regulate food product-approval by the way of full-fledged regulations. While the order allows the FSSAI to get its house in order, what remains to be seen is the fate of the new product launches in the near future by FMCG majors into India. It is also pertinent to note that uncertainty also looms regarding the import of non-standard food products, which hitherto required ‘product approval’ from the FSSAI, before crossing Indian shores.
In order to render absolute certainty to the food product-approval regime, the FSSAI should undertake a careful and well thought-out review of the existing food product standard regulations. This is to ensure that more food products are included within the category of ‘standardised food products’. Further, from the procedural perspective, the FSSAI should clearly lay down the time period for the granting of product-approvals as well as the time period for conducting laboratory tests, etc, in order to weed out any uncertainty around product-approvals. As a supplement to the product approval regulations that will be put in place, the FSSAI could formulate regulations concerning food product recall, in case of violation of product-approval standards by a food business operator. In fact, the FSSAI had issued a draft of the regulations earlier this year and sought public comments on the same.
Another important matter concerning the product-approval issue is the manner of governing import of food products. At present, the FSSAI has only instituted an online food import clearance system, which does not offer clarity on many counts. It would be pertinent for the FSSAI to put in place full-fledged regulations for food product imports as well. Since the import of various products is regulated by the Directorate General of Foreign Trade (DGFT), from the perspective of food products, it would be important for the FSSAI to co-ordinate with the DGFT while formulating the import regulations.
In a bid to recalibrate its position, the FSSAI has invited applications from legal advisors/law firms to assist it in formulating regulations for product approval and product imports. This move appears to be a step in the right direction. However, what remains unanswered is what will happen to the products needing approval till the time the FSSAI notified the regulations.
With contributions from CV Srikant

Traders demand changes in Food and Safety Act

Seek licence for lifetime instead of one year
Chandigarh, September 2 Traders pushed for lifetime licence on the pattern of value added tax (VAT) and the Income Tax Act, instead of issuing one-year licence and its renewal every year under the Food Safety and Standard Act.
The demand was raised during an interaction meeting of the Food Safety and Standard Department and the Chandigarh Beopar Mandal (CBM), which was held in Sector 35 to clarify traders’ queries and discuss measures to rationalise the Food Safety and Standard Act, 2006, and Rules 2011.
The meeting was attended by Rakesh Chandra Sharma, Director (Enforcement), Food Safety and Standards Authority of India (FSSAI), Sukhwinder Singh Designated Officer Food Safety Cell, Chandigarh, and CBM members Charanjiv Singh, Raj Kumar Bansal, Ramkaran Gupta, Purushottam Mahajan, Anil Vohra, BK Sood, Jagdish Kapoor, Kamaljit Singh Panchi, Naresh Mahajan, Balwinder Singh and Rajan Mahajan.
Charanjiv Singh, president, CBM, said If any food business operator had more than one premises of operation such as an office, shop or a godown, it should be added in original licence instead of the additional licence for additional premises. This practice is already prevalent under the VAT Act and the Income Tax Act, he suggested.
Kamaljit Singh Panchi, adviser, CBM, said an advisory committee should be formed under the Food And Safety Act in which representation should be given to the Chandigarh Beopar Mandal.
Rakesh Sharma said he would forward these suggestions to the committee headed by Dr Tarsem Chand, Director, Health and Family Welfare, Government of India, which was already formed to consider such suggestion and recommend changes in law.

Traders want tea to be declared national drink

Tea Trade Association of Kochi wants the Union government to declare tea as India’s national drink. The appeal was made by Benzy Jose, chairman, at the 23rd annual general body meeting of the Association here on Tuesday. The Association said in a press release that tea was common man’s drink and the most consumed in the country. Efforts by all tea trade associations and Tea Board would succeed in the attempt to get the beverage declared as India’s national drink.
The Association has also complained of difficulties created for the tea trade because of the differences in the results of tests conducted by NABL-accredited laboratories and the State Analytical Laboratory at Kakkanad working under the Department of Health. The issue had been taken up with the Food Safety and Standards Authority of India and The United Planters’ Association of South India. The Association appealed to the government to do away with the tax on tea sold through auctions as it pointed out the e-auction facility, introduced in 2009, had made the business more transparent.

HC directive on cassia

Kochi, Sep 28 (PTI) The Kerala High Court today directed the state Food Safety Commissioner to find out whether cassis, which resembles cinnamon and alleged to be sold in the market, was fit for human consumption.
Justice A M Muhamed Mustaque ordered Food Safety officials to take sample of cassia, an aromatic bark, and find out whether it was suitable for human consumption and complete the exercise in two weeks.
The Judge was hearing a petition by one Leonard John who alleged that cassia, which is cheaper than cinnamon, is prohibited in Europe as studies have revealed that its consumption causes cerebral haemorrhage. He also asked the Commissioner to report whether any steps had been taken for prohibiting sale of cassia

Food safety fines served up

FINED: Cr John Arkan is one of four food outlet owners who has been issued fines by Coffs Harbour City Council this year.

FAILING to comply with food safety standards has landed a Coffs Harbour councillor with $1320 in fines.
Cr John Arkan was issued three fines by Coffs Harbour City Council on June 25 this year following an inspection of his Temple Gardens Curried Away van.
Council inspectors found that Cr Arkan had failed to take measures to ensure hands are washed when handling food, failed to store food in a way that it is protected from the likelihood of contamination, and failed to store potentially hazardous food under temperature control.
He had previously been given warnings for each of the three offences.
Cr Arkan told The Advocate he had not contested the fines and he has since made changes to ensure compliance. The van was one of four food outlets fined according to data by the NSW Food Authority.
An inspection of Mick Hundal's Spice Rack Indian Restaurant in Woolgoolga on May 20 resulted in a $440 fine for failing to take practicable measures to prevent pests entering the premises.
Frank's Bar & Restaurant in Sawtell was meanwhile handed $1760 in fines on June 11 for failing to maintain fixtures, fittings and equipment to required standards, and failing to ensure a food safety supervisor had been appointed.
On May 19, Old Johns was also issued a $660 fine for failing to ensure a food safety supervisor had been appointed.
Fines are published on the NSW Food Authority's name and shame database to improve food safety standards by publicly "outing" those who did the wrong thing.